BLOG DA PROFESORA E ARTISTA PLÁSTICA PAULA MARIÑO


domingo, 7 de julio de 2019

ARTISTAS ITALIANAS DOS SÉCULOS XVI E XVII. ARTEMISIA GENTILLESCHI (PARTE VI)


Alegoría de la retórica. 1650

 Foron as feministas quenes chamaron a atención sobre a súa figura  debido á primeira monografía que lle dedicou en 1989 Mary D. Garrard, que contribuíu a fomentar o coñecemento e a revalorización da súa obra e a consolidar a súa condición de icona de artista importante no seu tempo, unha muller pintora que actuaba como tal, cobraba as súas obras e viviu sempre da pintura.  
 Como características fundamentais sinalaríanse na obra da Gentilleschi:
-As súas obras son representadas a xeito de reflexo da súa propia expresividade.
- Toma do seu pai, Orazio, o límpido rigor do debuxo, e lle inxertou unha forte acentuación dramática, tomada das obras de Caravaggio, cargada de efectos teatrais, elemento estilístico que contribuíu á difusión do caravaggismo en Nápoles, cidade á que se trasladou en 1630.



Lot e as súas fillas. 1635-1640

 -É importante salientar o feito de que o éxito de Artemisia foi tan grande, que os seus temas coma o de Betsabé e David, tiveron distintas versións, quen estuda as súas obras, como o caso da investigadora Jane Fortune, Fundadora e Presidenta do Comité de Florencia do Museo Nacional das Mulleres nas Artes, rastrexou unha peza de Artemisia desta temática nas áreas de almacenamento do Palacio Pitti buscando obras de mulleres artistas e atopou unha obra que se atopaba en mal estado, pero que tras a súa restauración, permite observar os rasgos estilísticos da Gentilleschi. Se na obra que se atopa no Museo de Ohio, xunto coa que está en Postdam trata o tema dun xeito singular, a que restaurouse do Palacio Pitti, pode incluso relacionarse con outra obra da artista "Susana e os vellos". A versión PITTI está documentada como colgada no apartamento do Gran Duque no Palacio Pitti en 1662.  O David e Betsabé probablemente foi pintado para Ferdinand II de Medici ao redor de 1635 mentres que Artemisia Gentileschi estaba a traballar en Nápoles. Estaba familiarizado co seu traballo porque traballara para a corte Medici de Cosimo II durante os seus anos de residencia en Florencia desde 1613 ata 1620.
De feito, o ESTILO da pintura é unha mestura interesante do seu posterior estilo napolitano e as obras de mocidade. Isto é particularmente evidente na suave carne da figura espida, e da actitude moi especificamente referencial de Bathsheba, que lembra a de Susanna na primeira e datada obra de Artemisia,  "Susanna e os Anciáns" de 1610. A posición das mans de Betsabé, que supostamente axusta o seu cabelo, é demasiado artificial para non ser referencial, pero a pose se atenúa para ser moito menos dramática. Mentres as mans de Susanna protestan desesperadamente contra a mirada ilícita dos Anciáns á súa esquerda, as mans de Bathsheba non están dirixidas ao intruso que está na logia á súa dereita (o rei David), senón que serven para crear unha interesante torsión do corpo. De feito, como di a directora da Galería Palatina Serena Padovani, "a linguaxe clásica que Artemisia elabora aquí é bastante distante da forza teatral da súa fase florentina temperá, aínda que a figura alongada de Betsabé é similar á Alegoría de Inclinación que pintou na Casa Buonarroti en 1615".



Betsabé e David.1640. Museo de Ohio




Betsabé e David. 1635. Palacio Pitti. Florencia

- A análise da súa pintura subliña, de modo exemplar, o que significa saber «de pintura, e de cor e de empaste»: evocando as cores fortes da paleta de Artemisia, a luminiscencia de seda dos vestidos (con ese amarelo inconfundible da autora), a atención perfeccionista pola realidade das xoias e das armas.


Cleopatra. 1639-1640

-Tenebrista non exenta dun certo Naturalismo, para achegar a imaxe ao espectador  practicando unha arte non idealizada, que non oculta os defectos dos personaxes, escollendo a estes de entre os habitantes da cidade, con rostros curtidos, engurrados.
-O tenebrismo en Artemisia débese ao manexo virtuoso do claroscuro, técnica que xa se coñecía pero que se usaba con gran mesura. Acentúa os contrastes entre zonas iluminadas e zonas en sombra; hai fondos neutros que se perden na escuridade, onde non se intúe ningún espazo, ningún personaxe máis. E en contraste, realza violentamente rostros, mans, teas, con focos de luz laterais e diagonais, que inciden sobre as superficies aplanando o seu volume e creando un ritmo interno da composición baseada no xogo lumínico. Este xogo produce un efecto espectacular e foi unha das claves do éxito do Tenebrismo e da escola de Caravaggio. Á vez, gustou de utilizar unhas entoacións cromáticas e lumínicas dunha forma que os caravaggistas non souberan traballar ata entón. Isto converteuna en protagonista de primeira fila na metamorfose da pintura napolitana ao longo da década de 1630, na que partindo do máis estrito naturalismo chegábase ao aprecio dos valores atmosféricos e cromáticos do neovenecianismo.


Xesús e a samaritana.1637

-Os temas, maioritariamente relixiosos e tamén sobre mulleres da biblia e da historia, eluden normalmente a paisaxe. Aínda que se coñecen poucos sábese tamén que realiza diversos retratos.


Retrato do cavaleiro Antonio de Ville. 1627.

-Soubo interpretar dunha forma persoal e con gran calidade algúns dos temas barrocos máis significativos. A pesar dun innegable sentido dramático, os seus cadros teñen unha naturalidade e un dinamismo pouco frecuentes.

-Condenada como todas ás mulleres da súa época a pintar só nus femininos, (o masculino estáballes vedado) será o coñecemento do seu propio corpo o que lle levará a realizar corpos femininos nús. Artemisia, pinta cunha luz fortemente contrastada coa sombra, e será nos corpos espidos onde alcanza os seus máximos logros,  corpos nos que a sensualidade non chega a esconder, non obstante, unha profunda e constante melancolía de vivir.


Magdalena desvanecida. 1653

Máis información de Artemisia na rede, da que parte dela aparece neste artigo sobre a artista.

ARTEMISIA E AS MULLERES FORTES DA HISTORIA on PhotoPeach <iframe width="445" height="296" src="https://photopeach.com/embed/168qbo0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>






No hay comentarios:

Publicar un comentario