Retrato de María por TORA VEGA HOLMSTRÖM
CUARTA
ETAPA: PARÍS E O RETORNO Á ORDE
Tras comezar a década dos anos 20, como outros
moitos artistas María abandona o cubismo. De feito, a traxedia da Primeira
Guerra Mundial fixo que os artistas volvesen a súa mirada cara á arte clásica,
como algo sólido, durable, imperecedero. Trátase en realidade dunha volta á
orde que se inicia en Italia, a través do grupo Valori Plastici, en
Alemania a través da Nova obxetividade
e nos demais países europeos, a través de achegas individuais. Ao grupo de
artistas que xorde en Francia, denominóuselles Os evadidos do cubismo (Tabarant) ou os Tránsfugos do cubismo
(Vauxcelles).
Campesiña. 1922. Carboncillo sobre papel canson.
A nena do brazalete. 1922
A cociñeira. 1923
Maternidade. 1924
Preséntase de novo no
Salón dos Independentes de París en 1922 con dúas obras A femme au chaudron e A femme
au panier, obtendo igualmente un gran éxito de crítica. Expón vinte e unha
obras na Galería Centaure de Bruxelas entre os días 14 e 25 de abril de 1923,
organizada por Ceux de Demain; a
presentación do catálogo corre a cargo do seu amigo e pintor André Lhote; as
críticas non poden ser máis elogiosas, co que se lle abre un importante mercado
en Bélgica. Asina un duro contrato co seu marchante Lheon Rosemberg, o que lle
supón unha certa seguridade económica.
O neno do carro de xelado. 1924
Maternidade. 1925
A convalecente. 1925. Pastell sobre cartón
A bordadora. Óleo sobre lenzo. 1925
Distanciada de Juan Gris desde fai uns anos, a
súa morte provócalle unha gran dor, que se transforma nun abatimiento xeral e
un grave estado depresivo. É unha etapa de misticismo, de entrega relixiosa,
que lle move a pensar en entrar a un convento, algo do que é disuadida polo pai Alterman. Malia as súas crises relixiosas
persoais, María segue pintando incansablemente, obras cunha temática marcada
pola súa propia condición física:
personaxes enfermos e doentes, envoltos en
ambentes tristes e meditativos.
Tras exponer de novo en Bruselas na Galerie
Ceux de Demain no ano 1927, expón por última vez no Salón dos Independentes de
París mostrando catro pinturas: Portrait, Portrait, Femme assise e Le buveur.
Malia o seu estado de saúde, viaxa a Bruxelas e posteriormente a Londres. Expón
na galería Vavin de Parides. Pinta “San Tarcisio”, de profundo e auténtico
sentido relixioso. O 26 de maio de 1930, Paul Claudel visita o seu estudo,
quedando impactado por ese cadro ao que dedicará en 1931 unha poesía. A
proposta artística deses anos céntrase cara a unha figuración renovada, ao
contraxeito, pintando retratos, nenos e escenas da vida cotiá, cargadas de
certas doses de traxedia. Este cambio ten tamén consecuencias nun maior
illamento e reclusión internas. As súas pinturas son ás veces incisivas,
punzantes con temas que pola súa propia natureza levan á compaixón: a pobreza
na infancia, a angustia dos desamparados, mulleres desvalidas e doentes,
pícaros sobre os que pousa unha mirada de cor delicado e sombrío e de ritmos
angulares.
Nena orando. 1926
Muller botando as cartas. 1926
Muller peinándose.1927
Os seus últimos anos de vida estiveron sumidos
nunha enorme tristeza e grandes penurias económicas (tiña a varios familiares
ao seu cargo), ata que morre en Parides en 1932 de tuberculosis. O seu enterro,
como a súa vida, non puido ser máis sinxelo, sendo enterrada no cemiterio de
Bagneux acompañándoa na súa última viaxe, Francisco Pompey, André Lhote, César
Abín, Angelina Beloff, Isabel Riviére e parte da súa familia; xunto a eles un
gran número de indigentes e vagabundos aos que a artista auxiliara ao longo de
moitos anos. O Ateneo de Madrid adícalle dous meses despois da súa morte, unha
homenaxe na que participaron Lorca, Gómez de la Serna e Concha Espina.
As exposicións retrospectivas sobre a artista
foron moi escasas, podendo destacar, polo seu carácter científico, as tres
seguintes: a primeira na Galerie L´ Institut de París en 1955 en torno á súa
etapa cubista; a segunda, de carácter retrospectivo, no Musée de Beaux-Arts de
Limoges en 1965, comisariada por Marie-Madeleine de Gabrielli, e a terceira
igualmente antológica, con motivo do centenario do seu nacemento, no Museo
Español de Arte Contemporánea, organizada polo Ministerio de Cultura, que
supuxo a presentación por primeira vez en España de toda a súa produción.
Muller tumbada.1928
A bretona. 1928-30
Información sobre a artista na rede:
No hay comentarios:
Publicar un comentario