Según algunhas
historiadoras como Joan Kekky-Gadil,
que estudou os cambios entre as relaciones de propiedade, as formas do control
institucional e a ideoloxía cultural, en canto que afectaba ás mulleres, o Renacemento supuxo para os homes unha
serie de transformacións que abrironlles moitas posibilidades, pero que
afectaron negativamenta ás mulleres ao restrinxir o poder realque tiveran
durante a Idade Media. No libro de Whitney Chadwick, “Mujer, arte y sociedad”,
aparece claramente que a ausencia de nomes femininos nas listas dos artistas
reponsables do “renacemento” da cultura occidental na Florencia do século XV,
reflicte a ideoloxía cultural que
expulsaba ás mulleres das artes da pintura e escultura pasando de ser
productora a un mero obxecto de representación. De feito, é salientable a
aparición dunha artista tan notable como
Sofonisba Anguissola no século XVI vinculada a unha cidade provinciana como
Cremona, e non a un centro artístico como Florencia
ou Roma, onde as mulleres atopáronse excluidas do patrocinio estatal e non
participan nas comisión gremiais.
Sofonisba Anguissola. Autorretrato. 1534
Sofonisba Anguissola. Ensinando a ler. 1552
Aínda que na Italia renacentista persitiu unha
tradición de mulleres instruidas dentro das órdenes relixiosas, a pesar da
secularización cada vez máis evidente da sociedade, que realizaron importantes
pezas como o políptico das monxas benedictinas de San Piero Maggiore en
Florencia, según Chadwick, as única artistas que traballaron en Florencia no
século XV, son as monxas, como Maria Ormani, e filla de Paolo Ucello, Antonia,
de quen non se conserva obra, e a miniaturista Francesca de Firenze. Apenas
temos datos de Antonia dei Doo ou Antonia Uccello (1456-1491). Sabemos que era
filla do tamén pintor Paolo Uccello e que profesou na orde carmelita e viviu en Florencia. O único que nos descobre a
súa existencia como pintora é o que Vasari,
na súa obra “Vida dos máis excelentes pintores, escultores e arquitectos”, fala
dela cando escribe a biografía do Paolo: “Deixou unha filla que sabía debuxar”.
O único dato que confirma a súa condición de muller artista é o término pintora
que se utiliza na súa partida de defunción datada en Florencia no ano 1491.
María Ormani. Autorretrato en "Breviarum cum calendarium". Ca 1453.
Asemade, aínda que os humanistas falaban de
igualdade na educación das crianzas, o certo é que a partir do século XV, interrumpiuse a práctica de enviar ás nenas ás
escolas públicas, polo que a súa educación foi restrinxida, centrada na
ensinanza das virtudes cristiás e as ensinanzas morais e recibida nas súas
casas ou nos conventos. Deste xeito, ao establecerse unha visión pictórica
basándose en principios teóricos ensinados únicamente aos homes, a creación pictórica, organizábase con
respecto as convencións masculinas, salientando a importancia dunha arte
“viril” como a pintura en contraposición ao “feminino” do bordado,
considerado xa como unha arte menor, tras o enaltecemento da pintura e a
escultura como pertencentes as artes liberais.
As
pintoras do século XVI foron literalmente invisibles e con toda probabilidade
considerablemente numerosas. A explicación deste feito
sorprendente estriba nas particularidades do oficio de pintar. Por unha banda
tratábase dun oficio suxeito a regulaciones gremiales do que as mulleres
quedaban excluídas legalmente, e por outro, un taller de pintura era un taller
de produción no que traballaban aprendices que comezaban con frecuencia como
traballadores sen cualificación realizando traballos como moler os pigmentos,
preparar as teas e bastidores, e terminaban sendo adiestrados no oficio da
pintura polo mestre. Mais, a especificidade
das condicións de producción e a demanda
artística unidas a particularidades económicas e culturais en diversas partes
de Europa fan posible a existencia de espléndidos exemplos de pintoras en
Italia e os Paises Baixos que practicaron o xénero do autorretrato de forma
sistemática, artistas como Rachel Ruysch e Maria Van Oosterwijck que aparecen
incluídas nos seus bodegóns, como estratexia e resistencia aberta á
invisibilidade das artistas. Esa
obsesión por autorretratarse parace estar ligada a importancia que elas mesmas
dábanse como artistas: a autorrepresentación, con ou sen espello (o que é moi
común) suponía aparecer, ser vistas, algo que atentaba cos principios de
invisibilidade e silencio que perpetuaba a sociedade patriarcal do momento.
É dicir, elas tiñas moi claro o concepto de autoría, e de ser partícipes dunha
transgresión: ocupar un espacio público e esencialmente masculino.
Rachel Ruysch. Natureza morta con flores e ameixas.
Maria Van Oosterwijck. Vanitas. 1668
O que resulta tamén moi curioso tanto entre as pintoras renacentistas como nas barrocas, é
o feito de que elas se citan constamente nos seus cadros, é dicir, remítense a
outras pintoras cando realizan os seus traballos, pois unhas a outras e incorporan novidadese
motivos aportados polas súas predecesoras, dándose nelas unha clara
concienciade xenealogía, de tradición recentemente inaugurada. Por exemplo, Sofonisba
Anguissola será o modelo a seguir por Lavinia Fontana ao presentarse como dama
e como profesional da pintura en autorretratos que reconcilian estas dúas
calidades, e Artemisia Gentileschi inaugurará o xénero do autorretrato
como “Alegoría da pintura” que logo seguirán Elisabetta Sirani e outras
pintoras barrocas.
Sofonisba Anguissola. Autorretrato. 1556
Lavinia Fontana. Autorretrato. 1579
Gentilleschi. Autorretrato como alegoría da Pintura. 1630
Elisabetta Sirani. Autorretrato como alegoría da Pintura. 1658
No hay comentarios:
Publicar un comentario