Parece ser que ao ser as mulleres máis
numerosas que os homes, puideron adicarse á pintura e a impresión xa que Luigi
Crespi no ano 1769, cita no seu libro “Vita de Pittori Bolognese” a 23 mulleres
activas nos século XVI e XVII, das que salietamos a Lavinia e Elisabetta.
Lavinia Fontana,
formada no obradoiro do seu pai, quen desenvolveu un estilo dentro das
correntes do clasicismo, naturalismo e manierismo realizando arte relixioso
claro e persuasivo, dentro das propostas da contrarreforma, herdou esta
tendencia, como tamén os discípulos Ludovico Carpaci e Gian Paolo Zappi. De
feito Lavinia realiza numerosas pinturas relixiosas e historias en grandes
retablos, que combinan o sentido de monmentalide co naturalismo propia da
escola de Cremona e de Sofonisba Anguissola, da que Lavinia era unha admiradora
confesa.
Lavinia Fontana. Retrato de muller. 1580
Lavinia Fontana. Retrato de dama da corte. 1590
Mais a pesar da importancia de Lavinia como
retratista e a súa adhesión a naturalismo dos Carraci, non se lle permitiu, debido a súa insistencia en debuxar desnudo do
natural, formar parte da Academia Carraci, fundada no ano 1580. A súa
orixinalidade nos seus reratos reside no
alongamento elegante dos dedos e a riqueza dos tecidos, que xunto coa súa
monumentalidade das súas figuras ocupan un espazo definitavamente máis sobrio.
Recibiu diversos encargos como: “Retrato dun cabaleiro e o seu fillo” (1570),
“Nacemento da Virxe” (1580) ou o “Martirio de San Estevo”, que foi destruido
nun incendio no ano 1823. Tivo logo, moita notoriedade que levouna a ser
elexido pola Accademia romana, o que propiciou o seu gusto polo coleccionismo e
antigüidades e que o medallista boloñés Felice Anotnio Casoni, acuñara unha
moeda na súa honra, que no anverso leva un retrato dela e unha inscripción que
a identifica como pintora.
Diferente sorte tivo a Sirani, herdeira do esforzo das artistas do século XVI por achar
un lugar no mundo masculino das artes, pois, filla de artista, acadou un
temprano éxito, que rematou coa súa morte aos 27 anos. En algúns cadros, como o
de M. Ramuzi, a retratada presenta gran concentración da pincelada, toques
vermellos e azuis iluminan o esquema xeral do resto das cores, que realzan a
figura frente ao fondo.
Sirani, Retrato de M. Ranuzzi como alegoría da Caridade. 1665
Sirani participa do interese das artistas barrocas polo
tema da muller heróica, que transmite virtudes, neste sentido pode equipararse
á traxectoria de Artemisia, as dúas pintaron:
-Varias Judith
-Magdalenas
E Artemisia pintou tamén unha Santa Catalina,
varias Cleopatras e Lucrecias, mentre que Sirani, pintou unha Timoclea (1659)
como desafiante heroína e unha Porcia. Esta Porcia, baseada nunha historia da
Roma antiga, presenta a unha muller no momento de ferirse cunha daga para
amosar que é virtuosa e digna de confianza, que a separa das demais mulleres. Esta diferencia está presente no cadro
debido á composición: mentres outras mulleres ao fondo están falando e
realizando labouras “femininas”, Porcia amosa a súa virtude cun acto individual
de carraxe.
Sirani. Timoclea. 1659
Sirani. Porcia feríndose na perna. 1664
Estes temas (asemade da implicación persoal no
tema das agresións sexuais no caso de Artemisia) forman parte dun “Corpus” que
sirve para que observemos según Chadwick, “A relación entre a política cara ao
público e o privado, a miudo con tintes sexuais”.
De feito, as imaxes de mulleres heroínas, en
relación coa moralidade da contrarreforma e en relación ao gusto polo drama
barroco, sustitúen o ideal feminino do século anterior, maís pasivo e constrúen heroínas que trascenden a norma
feminina amosándose capaces de conductas morais que atinxen neses tempos aos
homes, e que lles era negada ás mulleres. Por iso, se distinguen das demais
mulleres en canto a súa actuación na esfera pública, como no caso de Artemisia, ou no tema de Judith, que repiten entre
outras Fede Galizia, pero con menos forza que Artemisia, pois seguen os
convencionalismos do rerato refinado da muller e a mensaxe moral, ou a de a
Sirani, tamén máis perto do refinamento boloñés.
Sirani. Judit. 1665
Artemisia Gentilleschi. Judit decapitando a Holofernes. 1612-13
Fede Galizia. Judit e Holofernes. 1596
Finalmente sinalar que a Sirani creou
unha academia de pintoras en Bolonia en
1652, que ensinaba a rapazas que non eran fillas de artistas e as súas irmás,
mentres que Artemisia obtén un papel como artista novo ante o público cunha
producción artista ininterrompida.
Do traballo destas máis que interesantes artistas, falaremos nas seguintes entradas no blog.
No hay comentarios:
Publicar un comentario