“¿Los momentos más felices de mi vida? Soñar.
Imaginar que soy otra. Representarme en mi papel favorito…” “…Reclamo una
libertad de comportamiento total…!”
CLAUDE CAHUN
Claude, autorretrato
Innovadora,
inquieta e polifacética, escribiu poemas, crítica literaria, ensaios,
relatos, fixo traducións (do sociólogo-sexólogo inglés Havelock Ellis), teatro
e fotografía, sendo neste último
rexistro onde desenvolveu unha obra personalísima e singular, experimentando
con todas as posibilidades deste medio: fotomontaxes, xogos de espellos,
colaxes, sobreimpresións e iluminacións.
Moi intimista, poética e con moitos trazos autobiográficos, a obra de
Claude Cahun, en especial a fotográfica, é de difícil clasificación.
O seu
pertenencia ao movemento surrealista vese superada por unha inspiración moi baudeleriana e pola procura dun mito persoal. Non
pretende provocar nin dar espectáculo. Trátase dunha procura de si mesma, nun
xogo permanente de espellos e de metamorfoses, entre a fascinación e a repulsión,
nunha obra composta en gran parte de autorretratos. Do seu gusto polo teatro
extrae unha auténtica paixón pola posta en escena, tanto de si mesma como
doutros obxectos. As súas instalacións
son precursoras de fotógrafos contemporáneos como Alain Flescher ou de
artistas plásticos como Christian Boltanski.
Autorretrato de 1928
Autorretrato de 1928
Autorretrato de 1928
Autorretrato de 1929
Ao ser
dada por morta no campo de concentración, unido á desaparición de gran parte do
seu traballo fotográfico, levou o descoñecemento e o esquecemento, non sendo ata os anos noventa cando a súa obra é
novamente recuperada. Concretamente en 1992 a publicación da súa biografía
“Claude Cahun: L `écart e a métamorphose” a cargo de François Leperlier,
redescubre á gran artista e á única fotógrafa significativa do grupo
surrealista xa que Lee Miller e Doura Maar só mantiveron unha breve relación co
devandito grupo e, compáralla e recoñece con outras como Cindy Sherman, Sarah
Lucas e Nan Goldin, quen igualmente fan do
seu corpo o soporte das súas investigacións.
Dobre autorretrato con Moore
É o seu desde 1910, valéndose do seu cámara
fotográfica, un auténtico exercicio de
representación e autorrepresentación, onde se reinventa a si mesma; unha
análise continua da multiplicidad da identidade, das identidades, unha posta en
cuestión do esencialismo. O peso específico nas súas fotos recae no rostro e a
mirada. O demais non é máis que unha construción cultural, accesoria, non fixa,
non estática, indefinida. Curiosamente as súas publicacións están asinadas co
pseudónimo de Claude, nome neutro que serve tanto para denominar a unha muller
como a un home.
Lepelier sostiña que cambiar de nome é como
cambiar de máscara, un dos primeiros xestos dunha muller que se fabricou a se
mesma como unha diversidade de personaxes. Unha muller á que non se lle pode
negar a súa valentía ao tratar de escapar do rol asignado polo Surrealismo ás
mulleres, musas supeditadas aos homes. Ela, independente, rebelde, desbarata ese
lugar que lle é heterodesiñado, tratando
de superar os xéneros, apuntando a un “terceiro xénero”, algo próximo á
androginia. Onde non hai masculino nin feminino preponderante.
Pierre Albert Birot e Vanni, Vanna, 1929
Autorrerato (O diaño) 1929
Retrato. 1930
Para Claude Cahun, en palabras de Lepelier, falar en neutro equivale a escapar aos
xéneros, a esa identidade sexuada. “Con todo esta definición non é
compartida pola escritora e especialista en arte, Marie Jo Bonnet, quen opina
que falar neutro, para unha muller, é falar masculino e que a súa obra
considerouse nos últimos anos de maneira abusiva, precursora da volta para
examinar ás identidades de sexo e xénero, (o que) paréceme o exemplo mesmo
desta comprensión imposible da imaxe da parella de mulleres nunha sociedade que
non ofrece outra alternativa á muller de vangarda que rexeitar a feminidade
para existir en igualdade co home”.
Autorretrato con gato. 1938
Claude Cahun. Retrato de Jacqueline Lamba, 1939
Autorretrato en inverno. Ca 1940
Claude
Cahun foi unha artista completamente anticipada ao seu tempo. Laura
Cottingham no seu ensaio « Cherchez Claude Cahun » escribe: “ Proust murió en 1922 y con él, el siglo XIX.
Claude, en cambio, anticipa no solamente el siglo XX sino también el XXI”.
Cahum en 1945
Na rede:
Mais obras de CLAUDE CAHUN no PHOTOPEACH.
No hay comentarios:
Publicar un comentario