Logo da súa estancia en Madrid, a tendencia
artística de Santos empezou a cambiar. O novo periodo caracterízase por vincular a súa pintura ao movemento
místico e realista da Arte Expresionista, tendo como modelos figurativos as
Pinturas Negras de Francisco de Goya e os personaxes da obra de José Gutiérrez
Solana. Esta influencia está moi patente según Casamartina, na peza
“Cea familiar”, posiblemente pintada entre os anos 1929 e 1930. A
influencia das pinturas negras de Goya é moi clara. Os membros dunha familia
burguesa, neste caso a súa, con servizo e cocinera, convértense nuns brutos
famentos que comen compulsivamente, amontoados ao redor dunha mesa humilde e
escasa. A nai de Angelita, unha señora fina e elegante que tocaba o piano,
transfórmase nun monstro con xesto de cretina que come patacas enteiras coas
mans, igual que unha das nenas, que a imita como un pequeno chimpancé. O lenzo
é de gran formato, impecablemente resolto e nítido malia a súa forte intención
expresiva, case esaxerada. En efecto, o influxo das pinturas da Quinta do
Xordo tradúcese aquí en crítica, que a pintora resolve cun marcado
sentido da caricatura, dando como resultado unha escena próxima ás composicións
do alemán George Grosz.
Cea familiar. 1930
Alma que fuxe dun soño. 1930
Así pois, a factura expresionista atópase na
serie de cadros “Os Pícaros”, onde a
pincelada da artista adquire textura e, á vez, perde concisión; cun maior interese pola expresividade. No ano de
1930 outorgouselle unha sala exclusiva para a exposición das súas obra no X
Salón de Outono madrileño. O lenzo “Pícaras facendo música” (1929) formou parte
das obras mostradas, sendo este o exemplo no que os críticos albiscan unha
estética semellante á obra previa ao periodo Rayonista de Natalia Goncharova.
Retrato de nena. 1930
A nena morta. 1930
Nenos pobres. 1930
Habitación. 1930
As pezas de Santos nestes anos finais da
década dos 20 e os primeiros da siguiente década teñen un misterio e unha maxia
que poden apreciarse na obra “Nenos e
plantas” do ano 1930. Nesta peza son dous, os personaxes cos que se
enfronta o espectador, un raparigo totalmente espido e unha moza que, pola
contra, móstrase cuberta. Nas mans de ambos, unha rama e unha flor parecen xurdir como prolongación das propias
extremidades, cuxo tamaño foi deliberadamente esaxerado pola pintora, xa
que, segundo as súas propias declaracións, pintounos
«coas mans e pés enormes pois quería que fosen como árbores e plantas».
Nesta inquietante composición, cuxa modelo feminina é unha esmoleira á que
Santos retratou tamén noutros dos seus cadros, resulta evidente a simboloxía sexual, o que propiciou un sonoro
escándalo en Valladolid ao ser descubertos os dous mozos mentres pousaban.
Unha vez máis, como noutras ocasións relacionadas coas súas creacións desta
época, a pintora vese aquí envolta nas
constantes contradicións xeradas polo seu afán de modernidade fronte ao
ambiente provinciano no que ten lugar o seu día a día. Todo iso ía
desembocar no coñecido episodio do seu internamiento nun sanatorio, a
instancias da súa familia, e por mor do que os seus biógrafos denominaron
«crises de carácter», xerada con toda probabilidade por un afán pola lectura e
unha inusitada actividade artística que rematou por esgotala.
Nenos e plantas. 1930
En 1931 a artista viaxou á cidade de San
Sebastián para establecerse coa súa familia; lugar onde contactó cos
arquitectos e intelectuais José Manuel Aizpurúa e Joaquín Labayen, integrantes
do Grupo Norte do GATEPAC. En devandita cidade expuso no Salón de Té Yacaré e
preparou unha individual para a Galerie Charles-August Girard en París, mentre
que en 1932, participou na colectiva de Artistas Ibéricos en San Sebastián,
Copenhague e de novo en París. O ano seguinte foi invitada a expoñer na mostra colectiva do Carnegie Institute de
Pittsburgh, en Estados Unidos e no ano 1936 figurou no pabellón español da
Bienal de Venecia.
Maís esa consagración parece ser que non caeu
ben nos medios familiares e sociais e no ano 1931 foi internada nun siquiátrico, (mentres os seus cadros seguían
expoñéndose por moitas ciudades, tanto en España como no extranxeiro) afastada
da pintura, debido quizais a unha crise ou ao feito de ser unha muller nova
reberle e tenaz. De feito, fálase moi pouco deste internamento da artista,
aínda que sábese que foi Ramón Gómez de la Serna quen denunciou públicamente
aquel internamiento baixo a potestade paterna, influindo para a salida de
Ángeles Santos que, por ser muller non foi apoiada polo ambente artístico da
época, pois non foi suficiente pertencer á xeración das artistas modernas como
Maruja Mallo, Remedios Varo, Delhy Tejero ou Soledad Martínez, unha xeración na que Ángeles Santos puso todas
as súas esperanzas: “éramos modernas”,
dixo refiríndose ao cadro “Tertulia”.
Lilas e calavera. 1930
Tras o parón da súa actividade artistica
entre os anos 1931 e 1932; será no ano 1933, en Portbou, onde volve a pintar,
pois neste ano trasladouse a Barcelona,
cidade onde contraeu nupcias co pintor Emilio Grau Sala en 1936. O matrimonio
implicou un cambio no estilo, un cambio
que amosan tamén as obras de devandito periodo e as presentadas na Bienal de Venecia de 1936, pois este estilo
preséntase livián e etéreo. debido quizais ao fracaso no ano 1935, no que
Santos retomaba o contacto co público coa primeira exposición realizada en
Barcelona baixo o auspicio das Galeries d´Art Syra; pois a mostra fracasou ao
ter un carácter tenebroso e unha
estética afastada do Novecentismo catalán, movemento reinante na Cataluña
da época. De feito a partir de 1935, Santos deixou de pintar, aínda que segue
expoñendo; xa sexa por relegar a arte a un segundo plano debido ao seu
matrimonio e o nacemento do seu fillo Julián, ou como sinala Mercés Prado,
porque a súa estética, fronte ao Noucentismo catalán, que era a estética catalá
do momento, entrou en crise tras ser
cualificada de dura e pouco amable debido ao seu estilo expresionista e escuro
cromatismo. Logo, tras moitos anos de abandono, Santos retorna á pintura en
1964, porén, destrúe parte das súas teas anteriores e aborda temas como o retrato, os interiores urbanos e as
paisaxes marítimos da cidade condal. Cando estala a Guerra Civil a artista
sepárase do seu marido, quen se exilia en París e ela trasládase a Huesca. Na
cidade aragonesa aséntase cos seus pais e, tras dar a luz ao seu fillo Julián,
é contratada nun colexio dirixido por relixiosas para dar clases de debuxo. En 1941 expón de xeito individual na Sala
Libros de Zaragoza e, en 1942, presenta a súa obra como artista invitada na
Exposición Nacional de Belas Artes realizada na Cidade Condal. En 1945
trasládase á capital española e realiza dúas mostras, unha na Galería Estilo e
outra no Colexio Maior de Santa Teresa de Jesús da Universidade de Madrid; caracterizadas ambas, por estar compostas
de obras de distintos periodos. En 1955 é invitada a expoñer na III Bienal
Hispanoamericana celebrada en Barcelona.
Santos ante o seu autorretrato do ano 1942
A partir de finais dos anos 30, a
artista pinta bodegóns e paisaxes, pintando as cidades de París, Barcelona, Cadaqués
e Sitges; influída quizais por Emilio Grau, cunha pintura amable, chea de gran
riqueza cromática e de luz mediterránea, repartindo as súas estancias entre a
capital francesa e Barcelona. Ditas obras foron exhibidas, xunto ás súas obras
vallisoletanas, na Sala Parés en 1974. O ano seguinte, a traxectoria artística
de Santos popularizar grazas ás
exposicións en a Sala Nonell, na Galeria Dau ao Set e na Galería Multitude,
sendo esta última organizada por Anxo González e Francisco Calvo Serraller.
BODEGÓNS
Nos anos
oitenta destaca a exposición antológica realizada no Museo de Ampurdán, a
publicación dun número monográfico na editorial Cadernos Guadalimar e unha
exposición colectiva, realizada en 1989, no Centro de Arte Santa Mònica titulada “O Surrealisme en Catalunya”. Outras mostras importantes onde
formaron parte do catálogo obras de Santos Torroella foron a realizada en 1991 “Picasso,
Mirou e Dalí e as orixes da Arte Contemporánea en España 1900-1936” e “AC Avatguardes a Catalunya 1906-1939”,
producida en 1992. No 2003,
Valladolid réndelle unha merecida homenaxe cunha exposición no Museo de Arte
Contemporánea Español Patio Herreriano, onde se exhibiu unha selección
importante de sus obras. En 2005
recibiu dá Generalitat de Cataluña ou Premio Cruz de San Jorge.
Santos no ano 2077, diante dalgunha das súas obras
BIBLIOGRAFÍA
Marián
L.F.Cao: Creación artística y mujeres.
Recuperar la memoria. Narcea. Madrid, 2000
Chadwick,
Whitney: “Mujer, arte y Sociedad”. Ed. Destino. Barcelona. 1999
Thomas,
Karin: Estilos de las artes plásticas en
el siglo XX. Hasta Hoy. Ed. Del Serbal. Barcelona. 1988
VVAA: “AMAZONAS del Arte Nuevo”. Catálogo
Fundación MAPHRE. Madrid. 2008
VVAA: Women Artist. Taschen.(Editado por Uta
Grosenick, Colonia) 2001
Información sobre a artista na rede :
No hay comentarios:
Publicar un comentario