A éxtase de Santa Tareixa. Luisa Roldán, barro cocido e policromado. 1693-1705
Aínda que non se coñecera os seus nomes,o que
parece máis probable é que dentro dos obradoiros artesanais da antigüidade
romana existirán mulleres traballando nos talleres escultóricos –con moldes ou
labrando detalles-; e que será durante a Idade Media cando resulta casi con
toda seguridade que existirán escultores –do mesmo xeito que existiron
pintoras, como a do Beato de Girona
do século X, Ende, quen xunto co
doutro iluminador, figura no colofón do manuscrito, en latín: ende pintrix et d(e)i aiutrix fr(a)ter
emeterius et pr(e)s(bite)r (Ende, pintora y ayudante de Dios; Emeterio, hermano
y sacerdote)- que servía como traballo e para entreterse dentro da vida
monacal.
Beato de Girona, con ilustracions de ENDE
Na Idade Media pois, existiron mulleres
artistas, e atopamos xa no século XIII a obra dunha escultora Sabina von Steinbach –probable autora
da portada meriodional da Catedral de Estrasburgo- e da súa coetánea Grunilda (con obra na catedral de
Norwich) ao mesmo tempo que o da Mestra
María, xa no século XVI, quen dirixiu o o bradoiro de vidrieiras da
catedral de Cuenca, mulleres artistas, que a historiografía acabará admitindo
como creadoras.
Catedral de Estrasburgo, fachada meridional, de Sabina von Steinbach
Quen si está a ser recoñecida na actualidade é
LA ROLDANA -Sevilla 1625-Madrid
1706- nacida Luisa Roldana e filla de Pedro
Roldán, quen é a cabeza e o xefe
dun importante taller familiar do século XVII, onde actúan figuras destacadas
na arte española, como a súa filla María Luisa
Roldán e o seu neto Pedro Duque e
Cornejo, un dos máis excelsos escultores da escola, xa dentro do século XVIII. Os retablos, imaxes e sillerías de
coro que en bo número e notable calidade produce este grupo, destacan polo seu
intenso barroquismo, virtuosismo e
poesía de certas representacións.
San Ginés de la Jara, de Luisa Roldán, 1692, madeira policromada e ollos de vidro.
Luisa Roldán cos seus sete irmáns traballaban no
taller paterno, é dicir, tivo unha formación gremial –unha formación artística
case exclusivapara as fillas dos artistas-, que non só encargábase de tarefas
menores, senón que realizaba deseños e trallábos.Tiña unha actividade tan
extraordinaria no taller paterno, que parece ser (según Ceán Bermúdez,
estudioso da arte), que “axustaba as obras”, o que quere dicir que controlaba
aactividade de taller e contrataba os proxectos e ocupábase da súa execución e
do presuposto, é dicir, que era unha
empresaria, algo que define moi ben a súa importancia como artista e a
súa percepción como tal (é moi semellante nisto ao caso de Artemisia
Gentilleschi, quen era tamén a “cabeza de familia”) ” Gañouse o recoñecemento
ao seu traballo por mérito propio, o que propicio o seu ascenso na escala
social.
Ecce homo, madeira policromada, Catedral de Cádiz, 1684
O máis habitual era que as fillas casasen cos
axudantes do taller e continuasen traballando todos no mesmo, así o fixeron as
súas irmás. Luisa quería casar cun axudante do taller do seu pai tamén, Luís
Antonio Navarro dos Arcos, pero curiosamente atopouse coa oposición paterna ao
matrimonio. Enfrontouse ao seu pai nos tribunais, gañou o caso e casou con
Navarro, o matrimonio traballou xunto, sendo o seu marido axudante do mesmo
xeito que o seu cuñado. Quizais o que a escultora buscaba con este matrimonio
era poder independizarse do seu pai, e crear o eu propio taller.
San Xosé co neno. Luisa Roldán. Catedral de Sevilla, 1677
Os primeiros anos de vida independente Luisa
non conseguiu grandes encargos. Foi entón cando decidiu desenvolver unha
técnica persoal traballando o barro. Este material era considerado entre o
mundo artístico escultórico de baixa categoría. E aquí si temos que incidir na
importancia dos “Roles de xénero”, pois esta obra en pequeno tamaño, estaría
relacionado con certas “habilidades que parecían ser típicas do xénero feminino”:
a delicadeza, o minucioso.
Luisa Roldán. Desposorios de Santa Catalina. Terracota. Hispanic Society of America
AVirxe, no Neno Xesús e o Bautista, de Luisa Roldán.
Pero Luisa conseguiu moldear figuras de alta
calidade con este material, ao mesmo tempo que acadou encargos de pezas grandes
como o seu “San Miguel de El Escorial” ou “San Ginés de la Jara” -na
actualidade no J. Paul Getty Museum de Nova York-, e co seu taller xa en marcha
comezou a recibir encargos sobre todo de confrarías e igrexas, tanto en Sevilla
como en Cádiz onde foi contratada polo cabido da catedral para realizar
importantes esculturas en madeira. Converténdose en competidora directa do seu
pai. Ela era o motor económico da familia, o seu marido era o seu axudante,
tiña dous fillos, pero cinco máis morreran. En 1689 trasládase a Madrid, unha
forma de gañar en prestixio e cubrir as súas ambicións artísticas, porque
dalgún xeito estaba moi vinculada ao gusto da época, nos que traballaba as
pezas como mediadora entre o sacro e o humano, cheas de verismo, e ao servicio dunha mensaxe relixiosa, con temáticas semellante a
calquera escultor masculino da súa época.
San Miguel, El Escorial, madeira policromada de Luisa Roldán. 1692
Luisa Roldán. San Germán e San Servando, ambos na Catedral de Cádiz
Aínda que como dixemos, Luisa
traballou o barro, un material moi pouco apreciado, ela soubo traballalo e
darlle un aspecto refinado, toda unha innovación técnica para a época. Os seus pequenos grupos de terracota sempre de temática
relixiosa, rebosantes de dozura, foron
moi ben acollidos pola nobreza madrileña, nunha España que sobordaba
catolicismo. Eran moi apreciados para decorar
os oratorios da nobreza. Nunca deixou de traballar coa madeira. As súas
obras en terracota, consideradas de gran
delicadeza e orixinalidade, son obxecto de desexo para museos como o Metropolitan, a Hispanic
Society of America de Nova York ou o Vitoria and Albert de Londres. Así o rexurdimento do
coñecemento da súa obra vén tamén de fóra das nosas fronteiras.
Virxe peregrina, Igrexa de Sahagún, Luisa Roldán
Foi nomeada escultora de
cámara do rei Carlos II en 1692, o último Austria e máis tarde sería de Felipe
V que foi o primeiro Borbón, o que lle volveu a conceder o cargo en 1700, era
todo un privilexio, porén, o seu cargo na corte era máis ben honorífico e
poucas retribucións económicas recibiu del. Luisa Roldán era unha muller independente e cunha
forte personalidade, montou o seu taller, asinou as súas obras, escribiu
decididas cartas aos monarcas demandando o cargo para ela e conseguiuno. Gozou
de prestixio e fama. Tanto é así que Antonio
Palomino, pintor, escritor e sacerdote, recoñeceu o seu talento e
incluíuna no seu tratado O parnaso español pintoresco laureado (1724).
Dela dixo: “A súa modestia era grande; a súa pericia, superior, e a súa
virtude, extraordinaria”.
As súas obras en madeira son bellísimas e nelas reflíctese un dramatismo
extraordinario. Entre elas podemos citar o San Miguel vencendo ao demo do
Mosteiro del Escorial ou Pai Jesús
Nazareno do convento das Franciscanas de
Sisante en Cuenca, as dúas a tamaño natural. É curioso, excedeu ao seu
pai en calidade de traballo e encargos, o seu pai nunca saíu de Sevilla, ela
foi moito máis recoñecida na súa época. O seu pai ocupou un lugar na Historia
da arte, ela non, esqueceulla rapidamente e morreu na máis absoluta pobreza,
ata que novos estudos volveron sacar á luz e déronlle o xusto recoñecemento que
por parte da historiografía merécese.
San Xaquín,Santa Ana e a Virxe nena. Luisa Roldán, terracota policromada. ca 1700
Para consultar na rede ou en revistas:
No hay comentarios:
Publicar un comentario