BLOG DA PROFESORA E ARTISTA PLÁSTICA PAULA MARIÑO


domingo, 29 de mayo de 2016

MULLERES SURREALISTAS: TOYEN


Fotografía da artista de 1939

  María Germinova (1902-1980) coñecida como Toyen, estuda na Escola de Artes Aplicadas de Praga desde o ano 1919 ata o 1920. Pouco sábese da súa nenez e adolescencia, pois evitaba falar deses periodos da súa vida. No ano 1922 coñece ao pintor Jindrich Styrsky, con que tivo unha longa colaboración artística e persoal, sobre todo porque durante os vinte anos que traballaron en colaboración fixeron obras nas que é difícil facer unha atribución real, aínda que nunca realizaron un cadro en común. As súas obras complementanse, tanto no plano formal como no expresivo. En Praga e relacionase con grupos anarquisas e comunistas, desde o ano 1920, e forma parte do grupo de vangarda DEVETSIL, grupo co que expón en 1923, e no que converxen tendencias do cubismo, expresionismo e a abstracción. Nese ano 1923, cambia o seu nome real polo de Toyen. Parece ser que este cambio ten a súa orixe na intención da artista de reivindicar a súa paridade cos homes tanto no plano artístico como no persoal, de ahí que abrevie a palabra “CITOYEN”, que significa cidadán en francés. Esta elección dun pseudónimo de xénero ambigüo era bastante común entre as mulleres artistas que, como no caso de Claude Cahun -Lucy Schwob-, exploraban a súa propia identidade. No caso de Toyén esta elección acompañábase co costume de referirse a sí mesma empregando o xénero masculino así como o emprego de ropa de home.


A mesa da cociña. 1929


Bodegón con servilleta. 1929

 O seus coñecementos e a súa tendencia anarquista leváronna a traducir ao checo a escritores como: Rimbaud, Lautréamont e Guillaume Apolinaire. Neses anos a pintura de Toyen estaba perto da abstracción con temas que estiveron sempre presente nasúa estética: a anguria e o sixilo.
 En 1925 Stirsky e Toyen trasladáronse a París, onde desenvolveron o "Artifiacialismo" e participaron en diversas exposicións colectivas e individuais. Durante eses anos, Toyen ilustrou varios libros e revistas, con debuxos que teñen unha forte carga erótica, como os realizados para unha edición de “Justine”, do Marqués de Sade, do Heptameron, ou as súas colaboracións na Eroticka Revue.


A rapaza e o violín. 1931


Composición. 1931


Composición. 1931 

 Retorna a  Praga tres anos máis tarde, momento clave na súa estética pois da un xiro ata o surrealismo. En 1934 foi fundadora xunto con outras artistas do núcleo surrealista de Praga, e apoiada por Bretón, de quen convírtese en gran amiga, participa nas mostras máis internacionais do grupo en: Tenerife (1935), Londres (1936), Tokio (1937), París (1938) e Amsterdam (1938), con pezas sinxelas, cheas de melancólica poesía, pero que conseguen unir a “alusión figurativa e a potencia suxeridora do pictórico puro”, en palabras de Gladys Villegas Morales.
  

A mensaxe do bosque. Óleo. 1936


Horror. 1937

 As súas obras teñen como tema o corpo humano e en especial a relacións entre o corpo e a natureza. A guerra reflíctese na soidade das súas figuras, nas valeiras construccións con paxaros mortos, nas ruinas arquitectónicas, nos troncos das árbores espidas en espazos desolados e na fragmentación do corpo. Desde o ano 1939 e durante os catro anos que durou a invasión nazi en Checoslovaquia, ocultouse no baño da súa casa. Ao traballar según o réxime nazi nunha "arte dexenerada", se viu obrigada a crear na clandestinidade, sen posibilidade de presentar as súas obras en público. O fin da guerra non significou para Toyén e os seus amigos mais que unha liberdade temporal, xa que os comunistas en Checoslovaquia preparábanse a tomar o poder, polo que no ano 1947 exiliouse a París, coa autorización de expatriar a obra de Stirsky e a súa propia e acompañada polo poeta checo Jindrich Heisler, a quen agochou durante a ocupación nazi, morto Stirsky no ano 1942. En París voltou a unirse ao grupo surrealista, expoñendo con eles en París e Praga no ano 1947. Nunca voltou ao seu país.


Entre as longas sombras. Óleo. 1943


A guerra. 1945


Na noite soan berros. 1955

 Desde entón expuso con regularidade na capital francesa ata que no ano 1982, o Centre Georges Pompidou organizoulle unha retrospectiva da súa obra moi importante, con posterioridade no ano 2005, realizouse unha película sobre a súa vida “Toyen”, dirixida e escrita por Jan Nemec.

 Trala morte de Breton, en 1966, Toyen instalouse, invitada por Elisa Breton, no estudo da rue Fontaine. De carácter introvertido, a artista sentiuse afectada pola disolución do grupo surrealista e só mantivo o contacto cuns escasos amigos.


Paravent. 1966

 Morreu en París, en 1980, sendo enterrada no cemiterio de Batignolles, onde tamén se atopan as tumbas de Heisler, Benjamin Péret e André Breton.

Na rede mais información sobre a  artista:
 No PHOTOPEACH, mais obras da artista.

TOYEN on PhotoPeach

ROSA ÚBEDA e ANTONIO MURADO



Alédame o día. 2006 de Rosa Úbeda

 O alumnado de Pintura estivo na mostra que Rosa Úbeda presenta na Fundación Laxeiro de Vigo, unha exposición individual titulada Anomia, un proxecto no que a través dunha selección de obras de diferentes épocas, a artista propón un percorrido pola sintaxe da súa linguaxe pictórica, caracterizada pola mestura de códigos sen máis regras que a súa persoal forma de comunicar. A exposición articúlase a partir dunha selección de obras de diferentes etapas, nun proxecto comisariado por Javier Pérez Buján, centrado na obra pictórica de gran formato, na que as regras están ausentes, e nos ofrecen unha serie de relatos que falan da identidade, o desexo ou o medo e a dificultade de comunicación.  A artista mestura linguaxes e técnicas, a partir de textos fragmentados, debuxos sobre papel conformando collages e masas de cor que ofrecen un relato moi persoal.




 Tamén visitamos a mostra dun dos meus artistas favoritos o lugués Antonio Murado, que presenta na sala de ABanca, unha mostra titulada Intimidade abstraída, cunha serie dun centenar de obras de idéntico formato  que revisita aqueles temas que forman parte da súa proposta estética: a historia, a memoria, a paisaxe e a pintura.
 Na mostra, Murado inclúe varios lenzos adicados á paisaxe nos que aparece a dicotomía abstracción-figuración, nunha natureza non imitada senon tamizada pola súa propia mirada que crea unha realidade nova. Emprega asimesmo  como técnica unha simbiose entre pintura e fotografía, pois nas pezas emprega ilustracións, inscripcións e fotografías que manipula, e que nos falan das complexas vinculacións entre representación e percepción que tanto preocupan ao artista.


Galitzia. AM 34 x 24. Vol.1. T. mixta. 2005. Antonio Murado




Tammháuser. AM 34 x 24. Vol.1. T. mixta. 2005. Antonio Murado


martes, 10 de mayo de 2016

MULLERES SURREALISTAS: DOROTHEA TANNING (PARTE III)


Dorothea fotografiada por Sylvia Plachi. 2001

A morte do seu home en 1976 levouna a lanzarse a outro cambio profesional. Non deixou a pintura, mais nos 80 recolocou o seu estudo e a súa casa en Nova York onde continuou pintando e debuxando e facendo collages. Pese a todo e como ocorría con outras tantas mulleres ligadas ao surrealismo, falar pouco non significaba nin moito menos non ter que dicir: moi ao contrario. Nacida nun lugar tan puritano como Illinois, sempre estivo disposta a cultivar a súa fantasía co apoio da súa nai, que impulsou as carreiras artísticas e creativas das fillas. A través de lecturas de autores como Oscar Wilde, Lewis Carroll ou Hans Christian Andersen, Tanning loitara desde nena contra o claustrofóbico. Quizais fose esa paixón pola literatura a que, nas últimas décadas da súa vida, leva á creadora a compaxinar a pintura coa poesía ata moi pouco antes de morrer: pouco antes do seu falecemento publicou a súa última obra, “Coming of that”, sobre todo porque non lle gustaba ser recordada como unha "pintora surrealista", algo que lle facía sentirse como "un fósil" entre outras cousas, porque para ela o movemento termina nos cincuenta; e de feito a partir desa década fai obras de carácter máis abstracto.


Golpeando forte. 1981


Asiento primitivo. 1982

 "Os soños que un le nos libros están compostos por símbolos coñecidos, pero é o estraño dos soños o que os distingue", escribiu.

 Dorothea chanceaba chamándose “a máis vella dos novos poetas emerxentes”, mais antes de traballar na poesía, en 1986 publicou a súa primeira autobiografía “Birthday e no 2001 lanzou outra máis desenvolvida, “Between Lives: An Artist and Her World”. No 2004 publicouse o seu primeiro libro de poemas, “A table of contents”, e a súa novela curta “Chasm: A Weekend”. Os seus últimos anos de vida dedicounos á poesía e non pasou desapercibido o seu talento. Os seus poemas apareceron en revistas como The Yale Review, The Paris Review, The New Yoker e Poetry. Este  interese pola poesía levouna en 1994 a facer un legado á Academia de Poetas Americanos e creou o premio anual Wallace Stevens.
 O seu traballo como artista plástica, foi recoñecido internacionalmente e exhibiu as súas obras en importantes museos. En 1974 o Centre National d´Art Contemporain (que pasaría a ser o Centro Georges Pompidou en 1977) organizou unha retrospectiva da súa traxectoria artística. O museo sueco Malmö Konsthall  e o Candem Arts Centre de Londres faríano en 1993. O Philadelphia Museum of Art dedicou a exposición “Birthday and Beyond” no 2000 ao seu traballo para celebrar a adquisición da súa autorretrato “Birthday”.


Entre vidas. 1989


Enciclopedia V. Collage. 1990-1995


S/T. Tinta sobre papel. 1993


Familia con valores. Graffito sobre papel. 1993

 Foi a última surrealista, morrendo en Nova Yorke, á idade de 101 anos, o 31 de xaneiro de 2012. A súa obra está dotada dunha gran forza na cor, na imaxinación, en certo simbolismo e noutros detalles, que impulsan dalgunha forma a quen mira a pensar que algo máis hai detrás de cada unha das súas obras nos seus primeiros cadros, mais logo, Dorothea fixo xoias, esculturas en materiais insólitos, e a súa obra pictórica está chea a partir dos anos 60, de formas que dilúense case abstractas, realiza tamén collages para finalmente nos anos 90 flores de factura moi solta en óleo, que  acompañan poesías.


Flagrantis speculum veneris (Loveknot). Óleo. 1997


Zephirium apochripholiae (Windwort).Óleo.1997


Convolotus alchemelia (Quiet-willow window) Óleo.1998

BIBLIOGRAFÍA

Marián L.F.Cao: Creación artística y mujeres. Recuperar la memoria. Narcea. Madrid, 2000
Chadwick, Whitney:  “Mujer, arte y Sociedad”. Ed. Destino. Barcelona. 1999
Thomas, Karin: Estilos de las artes plásticas en el siglo XX. Hasta Hoy. Ed. Del Serbal. Barcelona. 1988
VVAA: “AMAZONAS del Arte Nuevo”. Catálogo Fundación MAPHRE. Madrid. 2008
VVAA: Women Artist. Taschen.(Editado por Uta Grosenick, Colonia) 2001

Tanning na rede:


DOROTHEA TANNING on PhotoPeach

TRABALLANDO NA AULA: ACUARELA


                       Debuxo das botas na libreta

 Na aula de pintura estamos a traballar a acuarela e as súas técnicas, realizando estudos do natural como botes de refrescos, caixas e distintos obxectos. Nesta semana, escollimos unha botas vellas que nos sirven de modelo.

 Estes son parte dos resultados.

 Primeiros bocetos sen emprego de sombras.









Traballos finalizados.
























 O alumnado traballando na aula








O próximo obxecto a copiar unhas gafas.